Saurus, 2018, sculpture
Attention! 27 artists to follow - group exhibition, Museum of Humor, Gabrovo
curated by Iva Saykova
Saurus and Tin Man - duo exhibition with Slavs and Tatars, Goethe Institut, Sofia
curated by Rainald Schumacher, Nathalie Hoyos
curated by Rainald Schumacher, Nathalie Hoyos
Saurus is a tactile rendition of the mythic monster known as lamia, zmei or dragon. Found in many cultures around the world, it personifies a wild, uncontrollable force which is both seductive and catastrophic. Its title, besides being an irreverent play of words in Bulgarian (zavra meaning to thrust/shove) refers to a real-life creature which embodies these qualities - the dinosaur.
The sculpture has a dreamy, nostalgic air, mixed with a subtle nightmarish quality. The material used to create the monster's skin is a direct reference to a Communist era textile trend: the brightly colored fake furs which dominated home environments in the author's childhood, but were thrown away en masse after the fall of the Soviet bloc - an uncomfortable remnant of a past nobody wished to remember.
The sculpture has a dreamy, nostalgic air, mixed with a subtle nightmarish quality. The material used to create the monster's skin is a direct reference to a Communist era textile trend: the brightly colored fake furs which dominated home environments in the author's childhood, but were thrown away en masse after the fall of the Soviet bloc - an uncomfortable remnant of a past nobody wished to remember.
----------------
Завър, 2018, скулптура
Внимание! 27 артисти, които да следим - групова изложба, Музей на хумора, Габрово
куратор Ива Съйкова
Завър и Тенекиения човек - дуо изложба със Slavs and Tatars, Гьоте Институт, София
куратори Райналд Шумахер, Натали Хойос
куратори Райналд Шумахер, Натали Хойос
Завър е тактилна интерпретация на митичното чудовище, познато в много световни култури като ламя, змей или дракон. Той е въплъщение на дива и неукротима сила, която е едновременно съблазнителна и катастрофална. В заглавието намираме както непочтена игра на думи, така и препратка към реално същество, носещо тези качества - динозавърът.
Скулптурата има мечтателен, носталгичен вид, с фин примес на детски кошмар. Материалът, използван за козината на чудовището, е пряка препратка към текстилна тенденция от комунистическата епоха: ярко оцветените изкуствени кожи, доминиращи домашната среда в детството на авторката, но масово изхвърляни след падането на съветския блок - неудобен остатък от минало, за което никой не иска да си спомня.
Скулптурата има мечтателен, носталгичен вид, с фин примес на детски кошмар. Материалът, използван за козината на чудовището, е пряка препратка към текстилна тенденция от комунистическата епоха: ярко оцветените изкуствени кожи, доминиращи домашната среда в детството на авторката, но масово изхвърляни след падането на съветския блок - неудобен остатък от минало, за което никой не иска да си спомня.